چیپ سیل

چیپ سیل یک عملیات سطحی است که در آن روسازی یا سنگدانه با یک آسفالت امولسیونی پاشیده می شود و بلافاصله با سنگدانه پوشانده شده و در محل غلطت زده می شود. ممکن است چندین لایه قرار داده شود و انواع مختلف بایندر و مصالح را می توان برای بهبود به حالات نامناسب خاص یا موقعیت های ترافیکی استفاده کرد.

امروزه انواع مختلفی از چیپ سیل های استفاده می شود. آنها شامل موارد زیر هستند: •

  • چیپ سیل تک لایه: چیپ سیل تک لایه شامل اجرای بایندر و به دنبال آن سنگدانه است. این به عنوان یک روش حفاظتی روسازی استفاده می شود و یک سطح مقاوم در برابر سایش و لغزش جدید را فراهم می کند، از شن زدگی جلوگیری کرده و ترک های جزئی را آب بند می نماید. شکل 1 اجرای این نوع چیپ سیل را نشان می دهد.

شکل 1: اجرای چیپ سیل تک لایه

 

  • چیپ سیل دو لایه: یک پوشش آب بندی چند لایه از اجرای متعدد یک بایندر امولسیون آسفالت و سنگدانه تشکیل شده است. چیپ سیل دو لایه شامل یک اسپری بایندر، پخش یک لایه سنگدانه، غلطک زنی سنگدانه برای جاسازی، اعمال یک اجرای اضافی از بایندر، پخش یک لایه دیگر از سنگدانه (تقریباً نصف متوسط حداقل ابعاد سنگدانه لایه اساس) و غلطک زنی نهایی است. جارو زدن باید بین اجراها صورت پذیرد. این فرآیند ممکن است، در صورت لزوم، برای ساخت لبه‌های روسازی تکرار شود. چیپ سیل دو لایه در جاهایی استفاده می شود که به اصلاح سطحی با سایش سخت تر و ماندگارتر نیاز است. شکل 2 اجرای چیپ سیل دو لایه را نشان می دهد.

شکل 2: اجرای چیپ سیل دو لایه

ابعاد سنگدانه‌های مورد استفاده در چیپ سیل، 1/4 تا 1/2 اینچ است و معمولا در هر متر مربع از سطح، 1/5 تا 1/8 کیلوگرم قیر امولسیون و 16 تا 18 کیلوگرم مصالح سنگی می‌پاشند. همچنین از قیرهای امولسیونی کاتیونی CRS-1 برای این منظور استفاده می گردد.