خرابی روسازی در نتیجه ترکیبی از چندین عامل رخ می دهد. مکانیسم های اصلی آسیبهای روسازی، اثرات زیست محیطی و بار ترافیکی است. اثرات مربوط به بار ترافیکی منجر به گسترش خرابی های ساختاری مانند ترک خوردگی خستگی و شیار شدگی می شود. اثرات زیست محیطی که ناشی از پارامترهایی مانند دما، اکسیداسیون و قرار گرفتن در معرض نور خورشید میشود، منجر به ترکخوردگی حرارتی، ترک خوردگی بلوکی و ریزش میشود. اگر تعمیرات مناسب در زمان درست اعمال نشود، آسیب های روسازی گسترش یافته و به لایه های زیرین آسیب می رساند.
به منظور جلوگیری از فرسودگی و تخریب روسازی ها، می توان عملیات نسبتاً مقرون به صرفه ای را قبل و یا حتی در ابتدای آسیب انجام داد. حفظ روسازی های موجود، سرویس دهی خوبی را در سطح قابل قبول و ایمن برای کاربران فراهم می کند. از این رو، در دهههای اخیر، عملیات نگهداری پیشگیرانه و کاربرد روشهای تعمیر روسازی، توجه محققین و بهرهبرداران راه را در حفظ شرایط روسازی در سطوح خدماتی مناسب به خود جلب کرده است.
در میان انواع مختلف عملیات سطح روسازی، میکروسرفیسینگ یکی از موثرترین مخلوط آسفالت سرد است.
میکروسرفیسینگ یک فناوری نگهداری پیشگیرانه است که شامل استفاده از مخلوطی از امولسیون اصلاح شده پلیمری، سنگدانه های معدنی متراکم، پرکننده معدنی، آب و مواد افزودنی در دمای محیط است.
میکروسرفیسینگ ترک های کوچک و عیوب سطحی را به طور موثری می پوشاند و سطح را ضد آب می کند. بی نظمی های جزئی پروفیل سطحی را اصلاح کرده، شیارها را پر می کند و اصطکاک سطح را به عرشه پل بتنی باز می گرداند.
علاوه بر این، میکروسرفیسینگ یک تکنیک حفاظتی مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست است که با اجازه دادن به ترافیک در یک ساعت یا کمتر پس از اجرا، زمان بستن مسیر ترافیکی را کاهش می دهد. میکروسرفیسینگ تحت بارترافیکی بیش از حد محور آسیب پذیر است و به مرور زمان خراب می شود. با این حال، لاتکس و پرکننده می توانند مقاومت آن را در برابر مشکلات ناشی از جریان ترافیک بهبود بخشند.
در این راستا، شرکت پالایش و پخش راییکا راه گستر با استفاده از امولسیفایرهای مخصوص میکروسرفیسنگ (AkzoNobel و Cecca) قادر به تولید قیرهای امولسیونی مخصوص میکروسرفیسینگ را دارد.
در این شرکت، ما توانستیم با تکیه بر تخصص و تجربه چندین ساله در این زمینه، قیرهای امولسیونی مخصوص میکروسرفیسینگ جهت پروژه های راه سازی را در مناطق مختلف کشور و کشورهای همسایه تامین نماییم.
لازم به ذکر است، کادر مجرب آزمایشگاه شرکت پالایش و پخش راییکا، توانایی انجام کلیه آزمون های مورد نیاز جهت بررسی کیفیت و عملکرد قیرهای امولسیونی مخصوص میکروسرفیسینگ را دارد.
جدول 1: الزامات استاندارد برای آزمون های مصالح سنگی مخصوص میکروسرفیسینگ
آزمون |
استاندارد |
محدوده | |
حداقل | حداکثر | ||
افت وزنی در مقابل سایش لس آنجلس (%) | ASTM D131 | – | 30 |
افت وزنی در مقابل سولفات سدیم (%) | ASTM D88 | – | 15 |
هم ارز ماسه ای (%) | ASTM D2419 | 65 | – |
جدول 2: الزامات استاندارد برای آزمون های قیر امولسیونی مخصوص میکروسرفیسینگ
آزمون |
استاندارد |
محدوده | |
حداقل | حداکثر | ||
آزمون ها بر روی قیر امولسیون | |||
گرانروی، سیبولیت فیورل در ℃ 25 (ثانیه) | ASTM D7496 | 20 | 100 |
پایداری انبارش، 24 ساعت (%) | ASTM D6930 | – | 1 |
الک (%) | ASTM D6933 | – | 0.1 |
تعیین بار ذرات | ASTM D7402 | مثبت | |
تعیین باقیمانده از قیر امولسیون | INSO 13581 | 62 | – |
آزمون ها بر روی قیر باقیمانده تقطیر | |||
درجه نفود در ℃ 25، 5 ثانیه (0.1 mm) | INSO 2950 | 40 | 90 |
نقطه نرمی (℃) | ASTM D36 | 57 | – |
کشش پذیری در ℃ 25، (cm) | INSO 3866 | 40 | – |
حلالیت در تری کلرواتیلن (%) | ASTM D7553 | 97 | – |
بازگشت الاستیک (%) | AASHTO T301 | 50 | – |
جدول 3: الزامات استاندارد برای انجام آزمون های طرح اختلاط مخلوط میکروسرفیسینگ
آزمون |
استاندارد |
محدوده | |||
حداقل | حداکثر | ||||
قوام (روانی) (cm) | ISSA TB106 | 2 | 3 | ||
زمان اختلاط (ثانیه) | ISSA TB113 | 120 | – | ||
زمان گیرش (دقیقه) | ASTM D3910 | 30 | – | ||
آب جوشان (%) | ISSA TB114 | 90 | – | ||
چسبندگی (Kg-m) |
در 30 دقیقه (گیرش) |
ISSA TB139 ASTM D3910 |
12 | – | |
در 60 دقیقه (گشایش سریع) | 20 | ||||
سایش در شرایط مرطوب، (g/m2) | 1 ساعت |
ISSA A105
|
– | 538 | |
6 روز | – | 807 | |||
بارگذاری چرخ (مقدار ماسه چسبیده) (g/m2) | ISSA TB109 | – | 538 | ||